Patrně nejčastější otázka uživatelů kteří zvažují podání žádosti o registraci do AdSense je snaha zjistit, kolik lze vydělat s AdSense za jedno kliknutí. U mnoha českých i zahraničních reklamních systémů je tato částka pevně dána, u AdSense je tomu ale trošku jinak.
Šalamounskou odpovědí na výdělek za jedno kliknutí na reklamu na vaší stránce by bylo napsat “něco v rozmezí $0.01 - $100″. To jsou totiž minimální a maximální hodnoty, které můžete jako inzerent zadat v programu Google AdWords, z kterého AdSense čerpá všechny své reklamy. Tuto částku tedy zaplatí za proklik inzerent, Google si strhne svojí část a zbytek je následně vyplacen majiteli stránky s reklamním blokem. S touto odpovědí se ale pravděpodobně většina z vás příliš neuspokojí.
Praxe je taková, že naprostá většina prokliků vynese majiteli reklamního prostoru něco mezi 3 a 30 centy ($0.03 - $0.30). Odhadovat ale tuto částku je velice zrádné a čistě teoretické, protože to záleží na obrovském množství faktorů a nedá se dost dobře říct absolutně přesná odpověď. Nejvíce záleží na klíčových slovech, které se vyskytují na vaší stránce.
Různá slova jsou různě populární u zadavatelů reklamy, a tak se dá předpokládat že například majitel cestovní kanceláře nebo webhostingu nabídne za jedno kliknutí mnohem více než nezávislý fotograf, který chce získat několik nových návštěvníků. Narozdíl od nezávislého fotografa mají totiž nějaký produkt, který mohou prodat a který jim může eventuálně přinést zisk.
Kromě toho záleží samozřejmě i na jazyku stránky, kde je AdSense nasazeno (stejný termín v angličtině a češtině bude téměř vždy vydělávat více v anglické verzi). Díky možnosti zacílení reklamy na určitý jazyk, zemi, lokaci nebo město pak také záleží na poloze návštěvníka. Následuje jednoduchý příklad:
Anglický web třeba o svatebních kyticích zobrazující reklamy od AdSense. Víceméně náhodně na něj přijde návštěvník z ČR a Google mu vybere několik reklam pouze okrajově se dotýkajících tohoto tématu, protože v ČR pravděpodobně neexistuje žádný eshop prodávající květiny a množství lidí nakupujících květiny po internetu bude minimální. Za kliknutí na nepříliš relativní reklamu zinkasuje majitel webu pár centů.
Pak ovšem přijde Američan, který na poslední chvíli shání květinu k výročí svatby nebo jiné slavnosti. Google vybere jeden ze stovek odkazů na americký eshop s květinami operujícím přesně ve městě kde návštěvník bydlí (to se dá zjistit z IP adresy). Vzhledem k veliké pravděpodobnosti, že tento návštěvník opravdu nějaký ten puget koupí, majitel takovéto stránky může za úplně stejný proklik dostat třeba 80 centů. Jednoduché.
V českém prostředí však zatím až tak extrémně nezáleží na vašem oboru a na klíčových slovech na vaší stránce. Relativně malé množství inzerentů a zadavatelů reklamy využívajících Google AdWords nedovoluje úplně přesné zacílení na určité termíny a konkurence ještě není tak veliká. To se ale bude postupem času rychle měnit, jak budou přibývat noví zadavatelé reklamy. V zahraničí, kde je konkurence v některých oborech opravdu veliká, se cena za jeden proklik může snadno vyšplhat až do výše několika dolarů.
A opravdu se (občas) tomu tak děje. Mým osobním rekordem byl jeden proklik na anglickém webu, za kterým jsem inkasoval celkem neuvěřitelných $8.50. Ano, v té době (2004) to bylo nějakých 240 Kč. Za jedno kliknutí na odkaz. Jednalo se ale o zcela vyjímečný jev na velice specifické klíčové slovo a pravděpodobně s detailním cílením na konrétní město respektive dokonce část města. Od té doby se podobné anomálie již neopakovaly, přestože jsem v jednom období získával poměrně pravidelně kolem 1 dolaru za kliknutí. A to také není vůbec špatné - opět se ale jednalo o dost specifický obor a produkt, ve kterém je veliká konkurence.
Nenechte se však unést těmito čísly. V českých vodách bude ještě několik měsíců mnohem více reálné vydělávat těch pár centů za kliknutí - do budoucna vás ale může těšit vědomí, že se situace bude jen a pouze zlepšovat.
29. 12. 2006, 20:49 | obecné, Google AdSense | 18 komentářů
Jednou z častých otázek nových uživatelů v programu AdSense je dotaz uvedený v nadpisu tohoto článku. Frekvence aktualizací vašich výdělků po přihlášení do vašeho účtu může nováčky ze začátku trochu zmást. Statistiky prokliků a zobrazení nejsou totiž zobrazovány v reálném čase, nýbrž s určitým spožděním.
Toto spoždění ovšem není nikterak veliké. Na jednom foru ohledně AdSense se objevil dotaz právě na frekvenci aktualizací těchto reportů - bohužel pravděpodobně z nedostatku zkušeností nebyl zodpovězen správně. Nenechte se tedy zmást nepravdivým příspěvkem Milana Kryla:
Aktualizace účtu probíhá jen několikrát denně. Ráno kolem osmé hodiny mívám ještě čísla z předchozího dne, potom klidně dvě hodiny nulu.
Toto není stoprocentně pravda. Přestože není stanoven nějaký přesný limit aktualizace statistik, díky mnoha zkušenostem a shodou s mnoha zahraničními webmastery mohu tvrdit, že AdSense aktualizuje své výsledky každou hodinu. U nejaktivnějších uživatelů vydělávajících stovky dolarů denně je tento interval ještě kratší.
Je tedy zřejmé, že se nemusíte každých pět minut přihlašovat do svého účtu, abyste zkontrolovali jestli nepřibyl nějaký ten nový klik. Místo toho stačí párkrát za den zkontrolovat celkové množství zobrazení a prokliků - vždy se samozřejmě najdou nedočkavci netrpělivě kontrolující každý posun i několikrát za hodinu. Zvláště při prvních přihlášení budete mít pravděpodobně také takovou tendenci.
Jelikož ani Google není dokonalý, čas od času dojde v rámci údržby serverů nebo změny kódu k mírnému spoždění výsledků nebo dokonce nemožnosti přihlásit se. To ale Google vždy oznamuje dopředu přímo v administraci vašeho AdSense účtu a frekvence těchto odstávek je opravdu minimální.
V souvislosti se sledováním statistik AdSense by se ještě asi hodila uvést jedna drobnost: Google jako americká společnost zobrazuje v reportech výsledky podle amerického času. Položka “Dnešní výdělky” tak v praxi zobrazuje statistiky od 9 hodin ráno zde v ČR. Při zobrazení položky “včera” pak samozřejmě také dochází k aplikování tohoto časového posunu.
Přibližně před půl rokem Google umožňoval jednorázově změnit časové pásmo, které se používá pro sledování výsledků vašich webů. Existovala zde tedy možnost nastavit AdSense na naše evropské časové pásmo, momentálně však tato volba již není aktivní a čeští uživatelé si tak budou muset zvyknout na mírné časové odlišnosti.
29. 12. 2006, 17:02 | obecné, Google AdSense | 3 komentářů
Vedle klasických reklamních bloků nabízí AdSense i možnost vložení takzvané “Odkazové jednotky”, anglicky Link Unit. Postup or použití odkazových jednotek je shodný s instalací běžných reklamních jednotek, pouze vzhled a fungování je mírně odlišné.
Na každou svojí stránku si můžete vedle 3 reklamních bloků umístit také maximálné jednu odkazovou jednotku. Jedná se o 4 nebo 5 klíčových slov vygenerovaných podle obsahu vašeho webu. Hlavní rozdíl je v odměňování za prokliknutí takovéhoto odkazu. Na rozdíl od běžného reklamního odkazu se po kliknutí dostanete na stránku vyhledávače Google s nabídkou několika desítek odkazů.
Teprve za kliknutí na tyto odkazy dostáváte zaplaceno. V praxi tak můžete mít mnoho návštěvníků, kteří sice kliknou na odkazovou jednotku, ale po přesměrování na seznam reklam je nic nezaujme a stránku zavřou. V tom případě pro vás z takovéto akce neplyne žádný zisk.
Formáty odkazových jednotek jsou více omezené než u klasických bannerů. V zásadě můžete mít buď vodorovný banner s 4 respektive 5 odkazy vedle sebe, nebo čtverec ve formě menu, kdy budou klíčová slova řazena pod sebou. Ukázku prvního příkladu můžete vidět i na tomo webu v horní části jednotlivých článků. U odkazové jednotky můžete stejně jako u bannerů využít možnosti alternativního zobrazení nebo kanálů pro monitorování (channels).
Mnoho lidí se odkazových jednotek bojí kvůli převládající myšlence o nevýhodnosti tohoto formátu. V praxi jsem se však již několikrát přesvědčil, že při vhodném nasazení může být tato forma reklamy rovnocenným zdrojem příjmů jako klasické reklamní jednotky. Není tedy důvod tuto možnost alespoň nezkusit, o výsledcích se přesvědčíte již sami…
29. 12. 2006, 15:37 | instalace, Google AdSense | Žádné komentáře
Pokud jste se již seznámili s důležitými pojmy por provoz AdSense, máte úspěšně zaregistrovaný účet a váš web či blog lační po prvních ziscích, nic vám nebrání ve vložení reklamního kódu AdSense na vaše stránky. To si nyní projdeme v několika krocích.
Díky přehlednému a uživatelsky přívětivému rozhraní AdSense není instalace kódů pro AdSense žádným problémem. Pro tento případ budeme předpokládat snahu umístit na web klasický textový banner ve standardních rozměrech. Vedle toho Google nabízí ještě refferals a AdSense pro vyhledávání které si probereme později.
Po přihlašení do administrace klikněte na horní záložku “Nastavení AdSense”. Objeví se výše uvedené 3 možnosti, zvolte tu první, AdSense pro obsah.

Nyní je třeba zvolit položku “Reklamní jednotka”. Tato volba nabízí ještě 3 možnosti zobrazování: můžete si vybrat mezi zobrazováním textových reklam, grafických reklam nebo kombinací předchozí. Vřele doporučuji ponechat defualtní nastavení na “Textové a grafické reklamy” - v českém prostředí jsem totiž zatím narazil pouze na absolutní minimum grafických bannerů, a tak by se mohlo snadno stát že AdSense nebude mít jednoduše co zobrazit. Při volbě grafických bannerů by mohla být také většina reklam v angličtině na absolutně nerelevantní témata, zůstaňte tedy opravdu u textových odkazů nebo kombinace textových a grafických reklam.

Druhou volbou je “Odkazová jednotka”, anglicky Link Unit. Tuto volbu zatím ponecháme stranou a proberem ji později.
Po kliknutí na tlačítko pokračovat se dostáváme do nejdůležitější části tvorby reklamního kódu pro AdSense. Nyní je potřeba zvolit formát reklamy a pohrát si s barvami. AdSense nabízí velké množství reklamních formátů, jejich úplný přehled je dostupný zde. Formáty během let postupně přibývaly a také ubývaly, to podle toho jak jednotlivé rozměry využívali inzerenti a majitelé webů. V zásadě se jedná o rozdělení do tří skupin na vertikální, horizontální a čtvercové bannery.

Alchymie výběru správného formátu vydá na samostatný článek, pro teď vám doporučuji zůstat u osvědčených klasik: velice dobře funguje “postranní” lišta ve formátu 120×600, dále pak klasický formát banneru 468×60 a nakonec téměř všechny větší čtvercové formáty. Výběr té správné varianty se bude pravděpodobně lišit podle toho kolik místa máte na svém webu, a kam se banner nejvíce hodí - nemá cenu ničit kompletní design jenom kvůli tomu, aby se vám na web vešel největší skyscraper, když si můžete snadno vybrat o pár pixelů užší variantu.

Dále musíte vybrat vhodné barvy. Google umožňuje nastavit barvy téměř všech prvků reklamního banneru od nadpisu přes pozadí, text, okraje až po barvu URL odkazovaného webu. Zde opět existuje velký prostor pro experimentování a zkoušení jaké barevné kombinace lákají nejvíce vaše návštěvníky ke klikání - o tomto tématu opět chystám samostatný článek. Pro začátek je vhodné vybrat barvy ladící s designem vašeho webu, nebo ponechat volbu na “Výchozí paleta Google”. Jedná se o osvědčenou a funkční barevnou kombinaci, kterou ve většině případů nemáte co zkazit.
Poslední neméně důlěžitou volbou na této stránce jsou takzvané alternativní reklamy. Jedná se o výplň vašeho reklamního bloku v případě že Google nenajde vhodnou reklamu pro váš web, nebo stránku ještě nenavštívil crawler. V takovém případě nedojde k nezobrazení reklamního bloku jak by si mohl někdo myslet, ale na celé ploše banneru se provede jedna ze tří zvolených možností.

První volba je zobrazení nekomerčních reklam. V takovém případě se místo reklam zobrazí odkaz na různé neziskové organizace jako Červený kříž, nebo neutrální informační zdroje jako třeba encyklopedie Wikipedia. Za prokliky na takovéto odkazy nezískává majitel účtu žádné provize.
Druhou volbou je zobrazení jiné URL. Po vybrání této volby musíte zadat adresu stránky, která se načte místo odkazů na AdSense. Na takovoutu stránku můžete umístit například vlastní banner nebo reklamní kód některého konkurenčního partnerského programu.
Poslední volbou je pak vyplnění reklamní plochy jednou barvou. Tu můžete stejně jako u výběru barev pro banner buď vybrat z několika předdefinovaných barviček, nebo zadat hexadecimální kód vaší barvy. Kliknutím na tlačítko pokračovat se dostanete do předposledního kroku instalace kódu.

Tou je výběr kanálu pro daný reklamní banner. S pomocí kanálů můžete měřit úspěšnost jednotlivých reklamních formátů, nebo jednotlivých webů, pokud používáte AdSense na více webových projektech. Kliknutím na odkaz “Přidat nový kanál” a zadáním jména dojde ke vzniku tohoto kanálů, pod kterým se vám pak budou objevovat vaše výdělky. Možnost spravovat kanály pak umožňuje detailnější nastavení, přejmenovávání, mazání a tak dále. Pro tuto ukázku jsem vytvořil kanál blog a vybral ho (objeví se na pravé straně).

Nyní jsme konečně u konce, po kliknutí na Pokračovat se dostáváme k poslední stránce se samotným kódem, který je potřeba umístit do zdrojového kódu vašeho webu. Je přísně zakázáno jakkoliv editovat tento kód, proto ho pouze zkopírujte a vložte do vašeho webu. Jakékoliv modifikace by mohly způsobit nefunkčnost nebo nestandardní chování systému.
Nahráním editované stránky na váš web celý proces končí, nyní již stačí vyčka příchodu Google robota a reklamy by se měly začít bez problémů zobrazovat první reklamy. Do této doby se bude provádět akce zvolená při generování kódu, tudíž buď zobrazování alternativní stránky, nekomerčních reklam nebo vyplnění reklamního bloku jednou barvou.
29. 12. 2006, 14:34 | instalace, Google AdSense | 4 komentářů
Před tím než se pustíte k samotnému umístění reklamních bannerů na váš web či blog, bylo by vhodné porozumět několika termínům, které se při administraci a správě účtu v AdSense používají. Většina výrazů je veřejně známá, existuje ale i pár takových, které nejsou až tolik jasné. Ty nyní zkusím vysvětlit:
CTR - česky se překládá jako Míra prokliku, z anglického Click Through Ratio. Toto číslo vyjadřuje v procentech úspěšnost jednotlivého reklamního bloku - dojde se k němu vydělením počtu zobrazení a počtu kliknutí.
CPC - cena za kliknutí, anglicky Cost Per Click. Vyjadřuje částku, kterou inzerent zaplatí za jedno kliknutí na reklamní odkaz.
CPM - pochází z anglického Cost Per Mile a obvykle vyjadřuje cenu za 1000 zobrazení reklamního banneru. V AdSense se tudíž využívá pouze minimálně, protože se jedná hlavně o PPC reklamu.
PPC - Pay Per Click - způsob reklamy, kde inzerent platí majiteli reklamního prostoru pouze za prokliknutí reklamy, ne za její zobrazování. Google AdSense je téměř výhradně PPC služba.
eCPM - efektivní CPM. Jedná se o skutečnou cenu za 1000 zobrazení - ideální hodnota pro srovnání výdělečnosti jednotlivých reklamních bloků. V AdSense se dá eCPM měřit buď pro celý účet, nebo pro jednotlivé kanály. Vypočítá se jako celkové výdělky děleno počtem zobrazení v tisících. Při výdělku $40 za 10 000 zobrazení je tedy eCPM rovno 40/10 = $4.
kanál - v anglické verzi AdSense channel. Kanál je určitá skupina stránek nebo reklamních bloků, kterou specifikuje majitel účtu. Každý uživatel AdSense si může vytvořit až 200 takovýchto kanálů. Vedle ručně vytvořených kanálů existují ještě takzvané URL kanály, kde stačí zadat určitou URL a Google už za vás automaticky rozdělí všechny zobrazení a prokliky.
PSA - do češtiny překládáno jako Nekomerční reklamy, v originále Public Service Ads. Jedná se o speciální reklamy, kterou jsou zobrazeny když AdSense nenajde žádný vhodný odkaz pro váš reklamní prostor. Za kliknutí na takovouto reklamu nedostává majitel webu žádnou odměnu. Odkazy ve většině případů směřují na neutrální informační zdroje (Wikipedia), nebo různé charitativní organizace (Červený kříž).
PIN - speciální číselný kód, nutný k aktivaci vašich plateb. Když majitel účtu dosáhne výdělku ve výši prvních 50 dolarů, Google odešle na adresu uvedenou v registraci dopis s tímto kódem. Doručení dopisu trvá obvykle 2 až 4 týdny v závislosti na vaší lokaci. Od doby odeslání máte 6 měsíců na přepsání tohoto kódu do administračního rozhraní AdSense. Pokud během této doby kód nezadáte, dojde k zablokování vašeho účtu a vaše výdělky budou stornovány.
Referral - v češtině překládáno jako Doporučení - zvláštní možnost získání bonusu za přivedení nového zákazníka. V současnosti lze obdržet bonus za přivedení nového uživatele AdSense ($100 když tento uživatel vydělá do 6 měsíců $100), Google AdWords ($20), instalaci prohlížeče Firefox ($0.1-$1) nebo správce fotek Google Picassa (stejně jako Firefox). K získání referralu je potřeba vygenerovat speciální kód v administraci účtu. Za kliknutí na takovýto banner se platí až v momentě instalace softwaru nebo aktivace účtu.
Filtr konkurenčních reklam - tato položka v nastavení účtu umožňuje přidat až 200 URL na váš blacklist. Reklamy odkazující takovouto adresu pak nebudou zobrazovány. Používá se hlavně pokud zároveň inzerujete a nechcete zobrazovat na svých stránkách odkaz sami na sebe, nebo jako ochrana před MFA.
MFA - speciální označení pro Made For AdSense. Jedná se rozšířený způsob pololegálního vydělávání peněz přes AdSense, kdy majitel na web umístí pouze naprosté minimum textu a k tomu velké množství reklamních bloků s výrazným designem. Snaží se tak nalákat návštěvníka ke kliknutí. Takovéto stránky mohou mít CTR v řádu desítek procent. Používá se obvzláště u klíčových slov s vysokým CPC.
Crawler - také bot, spider. Automatizovaný robot systému AdSense, který navštíví vaší stránku před zobrazením prvních reklam a zaindexuje její obsah. Podle toho se pak odvozují klíčová slova pro zobrazení reklam. Návštěva tohoto bota probíhá v řádu několika desítek minut nebo maximálně hodin od umístění reklamního kódu na nový web.
28. 12. 2006, 21:12 | obecné, Google AdSense | 2 komentářů